Mange øyer på kort tid!

Fin seilas, for noen…

Vi fikk en fin retning på vinden og gjorde god fart mot Kanari. Dessverre var de to eldste av det påtroppende crewet ikke helt i sine ess og for dem fortonet nok de 36 timene seg som alt annet enn idyll! For oss andre gikk alt sin vante gang, vi byttet på å holde vakt og spilte spill med barna når de ikke lå strødd overalt og sov. Spilte musikk, danset og koste oss. På et tidspunkt gikk det merkbart saktere, Sverre pekte bak båten og lurte på hva det hvite langt bak der var, det fulgte etter oss!? Snorre forsto raskt at vi hadde gått i et garn, men det slapp heldigvis kort tid etterpå og vi gjenopptok farten. Barna så en skummel Indiana Jones episode før sengetid.
På natten var det flott måneskinn og en vanvittig stjernehimmel. Alle de 3 gutta og Ellen tok første skift, de to minste sovnet etter bare 30 minutter. Eldstemann la seg ikke før 5.30 etter å ha sett 1,5 sesong av favorittserien sin 🙂

Velkomst

Utpå formiddagen ble det snakk om at vi ikke akkurat hadde sett noen delfiner, som dere alle vet pleier vi alltid å se dette på overfarten. Vi hadde land i sikte og Ellen var på vei i seng for å ta igjen litt søvn, men fikk øye på noe, en hval en god bit foran oss! Den gled sakte gjennom vannet, opp 3 ganger før den forsvant i dypet. Herlig!
Kort tid etter kom en flokk med arrdelfiner, I melonhodehvalfamilien, på kryss. Lett gjenkjennelige på hodefasongen og fargen. Som om ikke det var nok kom det en hel hærskare av delfiner en halvtime senere! De holdt det gående leeeeeeenge til stor forlystelse for alle ombord! Vi kan også skryte av flyvefisk sånn på tampen!
Skal si det var litt av en velkomst! Dessverre tok jeg ingen bilder av dette.

La Graciosa

Vi tok inn seilene og tøffet den siste biten inn til anker plass på La Graciosa mens middagen puttet på blusset. Vi fant en fin plass mellom alle franskmennene og spanjolene. Her var vannet krystallklart og blått!
Barna kom seg i seng til relativ normal tid for en gangs skyld, vi hadde nemlig en agenda, Frøya sin bursdag morgenen etter! Heldigvis sovnet de fort, så med brownies på ovnen pakket vi inn gave, fant frem gavene dere der hjemme har vært så snille å sende med, båten pyntet til den store dagen og klokken stilt på vekking!

Frøya 11 år!

Klokken ringte og det kjentes veldig tidlig, viste seg at gps’en ikke hadde stilt tiden som den pleier, så klokken sto på 07, ikke 08.. Vi sov en time til før vi alle 7 sang bursdagssang for godjenta vår! Det ble en finfin start på dagen og rett etterpå ble det bursdagsbad!
Så pakket vi litt vann i sekken og tok dinghyen til land, dagens aktivitet var vulkan topptur! Det tok en times tid opp og derfra hadde vi nydelig utsikt over hele øya og over til Lanzarote. Det var skikkelig varmt og vannet var deilig og avkjølende da vi kom ned igjen.
Seb viste frem backflipkunster noe som selvsagt måtte testes av den eldre garde, (les undertegnede). Til tross for dalende spenst og dobbel tyngdekraft kom jeg meg nesten rundt flere ganger, så litt justering og så et skikkelig leggplask. Har fremdeles blåmerke på leggen en uke etterpå! Etterhvert endte jeg på baklengsstup og Helén og jeg trente på dette en stund før vi fant ut at synkronstup var kult! Må si oss godt fornøyde med resultatet! Emilie var en god sekundant på badelemmen!
Helén og jeg gikk inn til ‘byen’ for å kjøpe litt mat, blanding av det som kunne vært en perle og en søppeplass I skjønn forening.. Barna koste seg med litt spilletid.
Bursdagsmiddag var glutenfri taco sendt med fra Mormor og Grandad! Stor stas!!

Lanzarote

På ny sto vi tidlig opp, dro opp ankeret og tuslet avgårde i det solen sto opp. Etter noen timer hopper plutselig Snorre på sjøen, det var bare å redde kapteinen! Her må det mer øvelse til..! Vi fikk også testet å løfte Frøya opp med code fallet, greit med liten sjø, men ikke så kult om det må gjøres i store bølger!
Vel fremme i Porta del Rosario fikk vi endelig vasket klær! Det var på høy tid! Mens vi ventet på maskinene tester vi hvor mange klyper vi klarte å ha i ansiktet. Ellen vant med 45, Helén på god annenplass med 40!
Vi fikk dusjet og stelt oss og jaktet på en restaurant med nett og endte opp på en fin plass. Fikk beskjed om at her gikk det ikke an å komme uten reservasjon, men om vi ville sitte ute kunne de dekke på til alle 8, hehe ja takk sa vi! Mens vi ventet på maten Kom Mamosagjengen forbi! Veldig hyggelig å se de igjen, og det ble reunion i båten deres etter middag. Her traff vi også Nausica for første gang. Svensk familie på 4 som vi har hørt om via Mamosa.
Lørdagen kom og klesvasken fikk tørke helt på rekka. Snorre kjøpte nytt anker på 25 kg og danbouy og avtalte med Nausica at de skulle kjøpe det gamle ankeret!
Så tok han med seg barna i bassenget mens damene gikk til Spar og bunkret. Vi rakk akkuat tilbake til havnen så vi kunne dra kl 15 som avtalt og på vei ut byttet gassflaskene som var helt tomme etter tacomiddagen.

Los Lobos

Vi tuslet et par timer over til Los Lobos mens Nicolay, Sverre og Frøya drev med pluss pluss. Vel fremme la vi oss på nytt anker med Mamosa og Nausica som også fikk det gamle ankeret.
edf
Snorre og barna tok en tur på land, jeg ble slått ut av magekramper som har kommet og gått siden Marokko.
Dagen etter dro vi alle på land. Herlig strand der barna kunne leke kafé og servere muffins på steinbord. Det var en deilig dag! På kvelden var det bursdagsfest for yngstejenta på Nausica, superhyggelig å bli invitert! 15 store og små i skjønn forening!
Dagen etter gikk Snorre seg en liten tur på Los Lobos før det på ny var strandhogg. Seb, Sverre og Ellen ble i båten, magevondt, dårlig humør og solbrent i gitt rekkefølge. Vi spilte monopol og holdt oss i skyggen til de andre kom tilbake.

Fuerteventura

Neste stopp var Puerta del Rosario, Fuerteventura. Dette var Elvestad siste kveld. Vi badet og koste oss med battleboard og stuping, før Seb og Frøya fikk i oppdrag å handle godteri. Sverre var taxisjåfør og leverte og hentet på moloen. Kvelden kom og morgenen likeså. Det var på tide å si farvel! Tusen takk for en herlig høstferie alle fire! Vi har storkost oss!