ARC + legg 2 til Saint Lucia

Herlighet! Vi klarte det! Vi seilte over Atlanterhavet uten å bruke motor til noe annet enn å lade! I rett linje var det 2090 nm, men med kryssing nord og sør og nord og sør klokket vi inn relativt mye mer!

Tusen takk Martin fra S/Y Mamosa for flott bilde på vei ut!

Dag 1 startet med at vi rett før startskuddet oppdaget at rullen til codeseilet hadde blitt helt fiksert. Det var helt umulig å flytte på det i noen som helst retning. Etter litt hodekløe en skrutrekker og mange løse deler fant vi ut at om vi plasserte fire skiver under skruene ville vi klare å løfte den såpass at den ville kjøre løst igjen. Den må ha fått en real trøkk fra vi leverte den til den kom tilbake fra seilmaker, men hvor i løypa aner vi ikke. Uansett, den fikset vi og vi fikk koblet på seilet igjen.

Vi gikk nordover og etter et døgn med null vind og mye slag fra seil og bom fikk vi litt trekk, som gikk over til god vind og så skikkelig vind! 3 døgn med rotete sjø, 3 meter bølger og 12-15 m/s. Vi raste av gårde og spiste nautiske mil til frokost, middag og kvelds.

Døgn 2
Vi koster avgårde i 8 knop I snitt, 12-14 m/s og god sikt takket være fullmånen. Bølger på 4 meter på det høyeste. Gjorde 183 nm fra 11 dag to til 11 dag tre! 1740 nm igjen til St Lucia og retningen er perfekt. Er flanket av Malisa fra Svolvær og Moana fra Guernsey. Meldingen er den samme de neste tre dagene så regner med å få unna noen sjømil. Vi har et veddemål ombord som spriker fra 12 døgn og noen timer til 15 døgn. Blir spennende å se hvem som får rett! Det er lov å bli med på veddemålet!
Klem fra nattevaktene!

På dag 3 rett før solen gikk ned kom det fra Nina som var på vakt, «Radaren er løs, den må ned!!!» Den hang og slang i strømkabelen og dunket inn i masten. Det var bare å kvinne seg opp, få på klatreutstyret og to badehåndklær og tupperwarebolle som hjelm og prøve å unngå å være i direkte linje under den pendlende radaren på vei opp i masten. Vel oppe fikk jeg sikret den med en stropp og etter litt tid svaiende frem og tilbake også festet et fall til den så vi fikk firt den ned. Adrenalinet tilsa en liten knert da jeg var vel nede i cockpit igjen. Takket være mange turer i masten og full tillit til de der nede om at jeg var trygg var hele operasjonen over på ca 30 minutter. Så da var det bare å gjøre seg klar til den første av mange netter uten radar. Det gikk overraskende fint faktisk, i hvert fall så lenge vi hadde fullmåne.

Havet er stort!! 27.november

Derfor overrasker det oss positivt at vi stadig vekk ser andre båter, flere hver dag! Hovedsakelig ARC + båter, men også andre seilbåter og ett og annet lasteskip, enten med det blotte øye eller som en vennlig grønn trekant på plotteren.
Etter at vi mistet radaren har vi knapt nok sett en squall. Krysser fingrene for god fortsettelse da månen ikke står opp før midnatt i dag og forskyver seg en drøy time hver dag. Da kan vi love at det er bekmørkt på havet.
Det er relativt flat sjø, fin vind, god sikt og 23 grader på natten, 28 på dagen. Barna er utrolig flinke, ingen klaging i det hele tatt. Det går i monopol, president og boms, 30 eller andre spill. I morgen skal vi lage lanterner til halvveisfesten, premie til beste lanterne! Nina har med klipp og lim ting, men selve basen må vi finne selv ut i fra hva vi har om bord.

Vi har også røket at par skjøter, den ene på dag to, den andre i går morges. Full sprint ut fra køya i bare undertøy og vest da codeseil og spribom slo i alle retninger. Snipp snapp, så var det fikset også. Nytt skjøte med dynemastrømpe på og for guy med trinse på for å minske friksjon og slitepunkt på skjøtet.
Sola er på vei opp og vi har 1226 nm igjen til mål. Bortsett fra flyvefisk er det dårlig med fisk ombord. Felix er ivrig og spør hele tiden om det er napp og i går hadde vi det, men så var den borte igjen.. I dag er det nye muligheter!

Halvveis!

Halvveis i dag rett rundt kl 11 28.11! Fam Sigurdssøn rakk det første saltvannsspaet med etterfulgt ferskvannavskylling bakpå båten før Felix oppdaget at codeseilet igjen hadde revnet.. Denne gangen riktig mye. Stor forskjell i tykkelse på duk på seilet, og vesentlig svakere materiale som nå ryker. En time senere, og med kun 5 cm tape igjen er det nå fikset. Sverre og Felix har bakt kanelboller til halvveisfesten, og vi delte en cava til thaisuppen. Nå er det en times hviletid før halvveis-lanternefest med boller og brus! Barna koser seg med del to av en film så lenge. Del tre blir når vi er 3/4.

Fisk!!

Alle timene med fisking (flere napp og donasjon av tre wobblere til ukjente havdyr) har gitt resultater! I dag fikk Felix en fin gullmakrell!
Siden vi aldri har laget sushi før tenkte vi det var like greit å gjøre det i bølger første gang, sushi, maki og sashimi ble det! Vi har minimalt med ferske grønnsaker igjen, men litt ingefær, en tomat og en avocado oppi smakte fantastisk. Wasabi, soya og syltet ingefær har vi selvfølgelig med også. Vi toppet det hele med en avkjølt hvitvin!

Barna ble premiert med en film og nå har nok en natt på havet passert. Månen sto ikke opp før 5, så det er veldig mørkt, men ingen squalls, i motsetning til gårsdagen da vi lå i et belte hele natten.
Nå er det brød til heving i ovnen, fast rutine på bakvakten.
Stolte av å ennå ikke ha brukt motor og bare ha 500 nm igjen! Dette skal vi klare hele veien inn!

4. desember

Nå begynner vi virkelig å bli klare for å komme frem! De siste dagene har det vært mye sjø, mye vind, mange squalls og bekmørkt halve døgnet.
Litt nervepirrende å rase avgårde med fulle seil, kjenne elementene jobbe tett på og samtidig prøve å avgjøre om en formørkning i skylaget er en squall eller bare en vindsky. Vi har blitt riktig gode til å anslå og reve i tide.
Vi har hatt mange feiringer for å holde humøret oppe: 1/4 veis, 1/3, halvveis, 2/3, 3/4, feiring av fisk, lanternefest, Adventskalender, sjokoladeis laget med kokosmelk osv osv, men nå begynner det å gå på stumpene løs, ikke bare på ferske råvarer, men på kreative løsninger til hva man kan gjøre ombord med begrensede midler.
I dag har vi fått opp ETA! Dvs at vi har under 1 døgn igjen!
Gleder oss til å møte igjen alle vennene våre som på rekke og rad er kommet frem eller på vei inn nå.

Kanelboller på 3/4 festen.

Vi feiret siste middag med saltvannspizza! Superdigg! Og ikke så rent lett å få til! Lag en strålende pizza, stek den perfekt og ta den ut av ovnen. Time det slik at i det du skal dele den opp kommer det en brottsjø gjennom luken du har åpnet for å slippe inn litt luft.. Pizza og vann på gulvet. Sleng den tilbake på benken og tørk av med tørkepapir før du gjentar siste punktet. Deretter serveres den dampende til crewet! Synd vi ikke fikk det på video, hadde vært en strålende video å publisere!

Kapteinen i full gang med pizzaen.
Fremme!!

Morgenen den 5. desember så vi land! Vi pushet det vi kunne og gikk over målstrekene nesten nøyaktig 2 uker etter avreise fra Mindelo! Fantastisk å gå inn og se det krystallklare, blå vannet! Vi surret litt rundt der ute og kvittet oss med tang som sikkert har forsinket oss med rundt 1 knop eller to den siste uken…. Så tøffet vi inn ikledd våre fantastiske hulahulaskjørt, Pippistrømper og blomsterranker fra kostymepartiet på Las Palmas. Velkomsten var helt enorm! Vi ble møtt av alle vennene våre, tv team som intervjuet kapteinen, ARC+ crew som tok i mot oss, lokale crew med rompunsj og fruktkurv og mange andre som bare ble med på feiringen av oss! Blir helt rørt når jeg skriver om det nå, det var et følelsesladet øyeblikk og litt uvirkelig at vi endelig var fremme!