BVI rundt på 12 dager

Plutselig hørte vi velkjente stemmer, Tomm, Mariann, Tobias og Henrik var kommet. Barna, som hadde sittet vakt ved porten, tok i mot og viste vei. Inn med baggasjen og så var det full båt igjen, veldig hyggelig!

Det ene etter det andre ble dratt frem fra baggene, både ting vi hadde bestilt som grovt mel, norsk sjokolade og elektriske ting, og overraskelser: den største av de pinnekjøtt, kålrabistappe og akevitt!

Vi avsluttet kvelden med tapas i cockpit med de nye utelysene tent.

20190214_200710
Tapas med nye lys i cockpit 🙂

Et par butikker måtte oppsøkes for at bunkring skulle være i orden, veldig godt utvalg av alt man måtte trenge, men fryktelig dyrt! Snorre og Tomm fikset lanternene foran, gass ble fylt på og codeseilet bekreftet sendt tilbake til Norge av UPS. På vei ut rakk vi akkurat å fylle diesel før de stengte. Så var det bare å tøffe ut av havnebassenget. Her rullet det skikkelig og vi ankret opp i påvente av å gå over til BVI. På vei ut fra havnen mistet vi kontakt med autopiloten, men besluttet at det løste vi sikkert før vi skulle dra.

Englevakt!

Jeg skulle ned en liten tur for å sette på kaffevann, men syntes det luktet litt vel mye diesel. En kjapp titt i motorrommet kunne konstatere flere liter diesel som plasket rundt! KRISE!!! Alt av strøm ble skrudd av og motoren stoppet, den voldsomme rullingen var faktisk til hjelp, etter å ha revet opp madrassene og platene i akterkabinen fant jeg feilen, mannhullet lakk! Et par skruer var ikke strammet skikkelig og et par minutter senere var lekkasjen fikset, trodde en slange hadde røket… Vi englevakt, fy søren så skummelt!!

Vi tok det på omgang å rydde opp, avgassene var rimelig kraftige så man ble ganske svimmel av å stå nede i det over lengre tid. Snorre og Tomm tok den heftigste jobben med å tømme skottet mellom akterlugarene.

Som om ikke det var nok, da alt var tørket opp begynte lyset nede å blinke og så ble det helt mørkt og alt ble kastet hit og dit pga de store dønningene. Totalt kaos mao. Jeg fikk bare lyst til å dra inn i havnebassenget igjen, men bruen var nede til neste dag.. Med lommelykt og litt detektivarbeid fant jeg synderen, en felleskobling i sikringsskapet hadde løsnet, voila der var både lys og autopilot fikset!

Middagen ble inntatt på skeiva, Atlanterhavs-style, mens vi så på et par megayachter og gigaseilskuter rundt oss.

Vi fikk igjen pusten og etter en gjennomgang fant vi ut at skuta var seilklar. I det sola gikk ned putret vi ut mot BVI. Vi byttet på vaktene i løpet av natten og ankom uten mer mikkmakk Virgin Gorda (for øvrig oversatt til Den Fete Jomfru, kred Christopher Colombus) på ettermiddagen.

BVI

Snorre og Tomm sjekket inn og alle andre tok seg en liten velfortjent dukkert. Da vi skulle dra videre sier Marianne: ‘hvor er padleboardet?’

Er det mulig? Det hadde slitt seg og lå nå og koste seg helt ytterst på øya. Tomm og jeg heiv oss i dinghyen, jeg svømte den siste biten og hadde ca to meter igjen da jeg ble stoppet av kråkeboller. Har fremdeles et par pigger i fingeren.. Tilbake og på med badesko og hansker før retur og vellykket redning av brettet mitt!

Vi la oss på bøye rett ved The Baths, der vi var for 6 år siden. Vi snorklet og koste oss de siste timene før solen gikk ned, Henrik og Frøya hadde mat og helse og lagde spagetti og kjøttsaus til middag. Kjempegodt! Alle sovnet tidlig etter kryssing og lang dag. Heldigvis ble det mye roligere etter dette!

Virgin Gorda – Cooper Island – Salt Island – Peter Island

Søndagen dro vi inn i The Baths, store kampesteiner med små sjøer innimellom, utrolig stilig og selv om vi nå har vært der to ganger er det ikke sikkert det blir siste gang! For å slippe unna køen av cruiseskipgjester, ålet vi oss gjennom et par steder der vanlige folk ikke går 🙂

Alle storkoste seg i flere timer og på slutten hoppet barna fra en stor stein ned i krystallklart, azurblått vann.

Så dro vi videre, planen var å ankre på Cooper Island, men der var det dessverre ikke plass. Vi fikk et nydelig skue mens vi hang rundt der, en delfinmor med barn kom helt innpå båten og de koste seg sammen i vannet. Etter hvert var vi mange som hoppet uti sammen med dem og svømte rundt. Og vi ble vitne til at barnet diet av mammaen sin! Så fantastisk vakkert!

På vei tilbake til båten oppdaget vi en stor fisk under båten, en barracuda som var like lang som kjølen! Voksen som en tømmerstokk!

Herfra gikk vi først til to forskjellige steder på Salt Island, første ble kassert pga svært lite å se på havbunnen, den andre pga frynsete mooringstau, men mye liv i havet. Siste stopp for dagen ble Deadman’s Bay på Peter Island, sultne som ulver var dagens meny helt innafor:

Nydelig pinnekjøtt med kålrotstappe og Bareksten akevitt fra Vinterbro! Hvem skulle tro at det smaker like godt i varmen her i Karibien!?

På morgenen så vi de første tegnene på orkanens ødeleggelser, hele resortet som skulle ligge her var under rehabilitering og stranden var brakk. Men, vi fant flere skilpadder og Tomm fant et par eremittkreps i konkylier. Stor stas!

Det var på tide å ta opp anker og reise videre, man ligger ikke på latsiden må skjønne 🙂

The Indians – Norman Island

Neste stopp var The Indians, et av de fineste stedene å snorkle skal vi tro Den Store Kloke Boken. Og her var det mye gøy å se! Vi tilbrakte et par timer her, men dessverre var det ikke optimalt vær, så fargene kommer ikke klart frem på film.

Da alle var fornøyde sikksakket vi oss mellom alle båtene innerst i Pirate’s Bight på Norman Island. Her husker vi at barna boltret seg sist med strand, vann og varme. Nå var det wifi som sto på programmet. Marianne og jeg ble i båten et par timer før vi ble invitert på date på land. Den første painkilleren ble testet ut:

The Indians – Tortolla – Jost van Dyke

Morgenen etter var vi tilbake på The Indians og snorklet et par timer til, dessverre med regn og skyer, men mye gøy å se likevel. En liten seilas senere skulle vi etter planen handle litt i Sopers Hole, Tortolla. På vei dit gjenskapte vi et bilde vi tok sist gang vi var sammen i Karibien, ikke bare badeplattformen som har vokst:

Vi så også flere eksempler på herjingene og skuffelsen var stor da vi så at nesten hele Sopers Hole var tatt av stormen. Så lenge etter var det bare to restauranter (med felles bankterminal) som var åpne. Resten var under rehabilitering.

Vi fikk kjøpt lunsj, men valgte å dra videre da vi trengte påfyll av litt varer.

Etter litt frem og tilbake i påvente av mooringsbøye ble det anker i White Bay på Jost van Dyke. Dette var en av perlene fra sist, men Ivans Stressfrie Bar var bare delvis oppbygd, og dessverre stengt. Noen nye plasser hadde kommet opp lenger vest i bukta.

Vi snorklet og koste oss og latet oss i to hele dager her.

Snorre fikk vasket skrog og etterpå fikk han og Tomm tatt en øl på SubBar…

Opplevde noen utrolig dårlige ankringsmanøvre her. En båt (charter) ankret først opp et par meter bak vårt anker og slapp seg bakover til han var halvveis bakpå oss. Prøvde gjentatte ganger å si at vi hadde 30 meter kjetting ute og at vi trengte svingradius, men kapteinen (som lå i vannet for å se på ankeret sitt) mente at alt var tipp topp. Da de svingte i utakt med oss fikk jeg ropt til mannen som sto til rors at han måtte slippe mer kjetting og bakke for å unngå kollisjon. Samtidig fendret jeg på siden og Marianne dro opp lemmen og fikk dinghyen inn akkurat i tide. Kapteinen ga styrmannen en verbal omgang mens jeg prøvde å få han til å forstå at han ikke kunne ankre på samme sted som oss, men heller legge seg lenger bak. Så instruerer han de til å dra inn kjetting slik at den strammer seg opp mellom våre ror! %&/$%&?&!!!! Litt mer irritert fikk jeg de til å forstå at det ikke var greit.

De beslutter til slutt å flytte seg og sirkler rundt og mellom flere andre båter, hører de får tilsnakk fra flere andre som er like fornøyde som oss. Plutselig er de tilbake. Denne gangen slipper de ankeret rett foran vårt og slipper seg helt bak mot oss. På det verste er det bare dingyen deres i mellom de to båtene. Snorre er tilbake fra stranden. De hører ikke på han heller og mener alt er bra og at nå har de prøvd 5 ganger uten å få feste, så da må dette være greit? Ehm… nei! Jeg tar med telefonen og tar et bilde av de da kjettingen vår går ned i vannet og rett under deres båt. Spør samtidig om forsikringen deres dekker evt skader de påfører båten vår. Gjestene til kapteinen er rimelig flaue over arrogansen hans. Men litt etter drar de faktisk opp anker og forlater bukta.

Vi puster lettet ut og hopper uti for å sjekke at ankeret sitter. Tror du ikke det kommer en ny båt? Denne kjører først rett over ankerbøya vår for så å sette båten i full bakk! De stopper et par meter fra baugen vår og tar en sving der de drar ankerbøya godt med seg under båten for så å prøve å dra den opp! Vi ligger i vannet, men han enser oss ikke. Da de kjører over bøya ennå en gang før vi får kontakt og forklarer at det ikke er en mooringbøye! De gjør helomvending og drar like fort som de kom.

Puh…på tide å sprette en liten prosecco på akterlemmen.

Barna som hadde vært på wifi (igjen, jeg vet..) ble innhentet til litt volleyballspill. Familieoppgjør og greier, men husker ikke resultatet. Bare gøy å spille ball og leke litt!

Vi tok en drink i baren mens vi prøvde å finne på en middag. Endte med take away pizza på de med gluten, mens jeg dro ut i båten og lagde en uten til Frøya og meg. Snorre og Tomm tok noen golfslag på stranda mens de ventet på leveringen.

På kvelden ble det et slag Carcasonne med Tobias.

Sandy Cay – Tortolla – Guana Island

We are on the move again. Første stopp Sandy Cay. Her prøvde jeg å brekke en tå sist, så beholdt svømmeføttene på til jeg var på land denne gangen. Lite vegetasjon igjen etter orkanen, og det er laget en skulpturpark av alle korallene som er vasket opp på stranden. Vi lagde også flere, Tobias skrev navnet sitt, Henrik LSK, Snorre ETFS i hjerte for å glede kona og barna og så VIF for å terge Henrik 🙂 Vi fant Stonehenge, en maze, canadisk flagg, fisk, båt, yinyang you name it i korall og stein. Flotte kunstverk, men trist å tenke på at dette skulle vært på havets bunn.

En squall var på vei og vi rakk akkurat å såpe oss inn før det dundret løs, men resten måtte skylles av med saltvann likevel. Rart hvor mye det regner uten å være vått nok til å skylle ut såpe!

Da regnet ga seg putret vi over til Cane Garden Bay, Tortolla, for å endelig kjøpe inn litt varer. På vei til butikken fant vi en iguan utenfor politistasjonen og jeg var heldig å få et par flotte bilder av den blide karen!

Vi måtte kjøre flere turer tilbake med varene…hehe

Tilbake i båten ble det satt smørloffdeig til hvitløksrekene senere på kvelden. Den fikk stå og heve mens vi forflyttet oss til dagens siste destinasjon White Bay, Guana Island. Det kan være veldig skiftende undervannsstrømmer her så valgte mooring fremfor ankring.

Så var middagen servert.

Siden det er vanskelig å få tak i ferskt brød her har vi blitt enige om at Ellens Glutenfrie Bakeri står for brødet resten av turen. Spesielt Tobias er fornøyd J Veldig hyggelig at gjestene heller vi ha glutenfritt!

Tomm trakterte med herlig omelett til frokost!

Stranden vi lå ved var helt nydelig! Kritthvit sand og mange pelikaner som stupte rett ved for å få fisk. Fant et par koraller på vei inn der det var fisk, men ser at havbunnen også har fått hard medfart etter orkanen dessverre. Snorre bygde sandslott med barna mens vi andre gikk en tur på stranden.

Marina Cay

Det har nå gått en uke siden vi dro fra St Marteen…utrolig hva man rekker på kort tid! Vi tilbragte en natt på bøye på Marina Cay, her spanderte Marianne og Tomm en deilig middag på oss! Tusen takk! (Siden alt restauranten kunne servere barna var plain pasta, lagde vi middag til de i båten og serverte litt snacks og en film før vi voksne dro inn til middagen.) Kjekt å ha walki-talki kontakt, spesielt når et glass eplejuice får pc’en til pappa til å frese og ta kvelden…dagen etter var den like fin heldigvis, bare vifta som hadde blitt våt 🙂

Barbuda

Værmeldingen har blitt fulgt med argusøyne, kunne vi gå til Anegada? Nå hadde vi et vindu, med mindre dønningene stoppet oss. Vi dro opp seilene i det sola sto opp og satte kurs med mulighet for retrett om vi ikke kom inn.

Ikke lenge etter at vi dro fra Marina Cay satt en fisk på kroken. På shoppingforsøk 1-2- eller 3 hadde jeg kjøpt et par fiskeplansjer, så vi klarte å artsbestemme den til en cero makrell. Var den spiselig mtp parasittene i området? Vi sløyet den og la den i kjøleskapet i påvente av nett eller annen kompetanse.

Det var en nervepirrende innseiling til Anegada, sist gikk det med et nødskrik, men da med 30 cm kortere kjøl. Kapteinen var godt fornøyd og pustet lettet ut (fikk servert en ankedram av fetter kl 10 på morgenen) da vi hang på mooring og alt var på stell!

Henrik og Sverre lagde deilige rundstykker før de dro på land.

Lemmen streiket da vi kom inn og mens de andre dro inn til land prøvde jeg å løse det. Fant irr på kontaktene på selve bryteren, men da det ble for komplisert å være både innenfor og utenfor på samme tid byttet jeg det defekte bryterpanelet til omformeren mens jeg ventet på at rundstykkene skulle steke ferdig. Snorre dro tilbake med barna for å jobbe og Tomm og jeg tok en strømrunde. Lang historie kort, jeg var i skottet bak akterkabinen, Tomm var håndtlanger og elektrisk rådgiver og Marianne trykket på bryteren hver gang vi mente vi hadde løst problemet. Tilslutt hadde vi strøm helt frem og en heavy duty hanske tredd rundt bryterpanelet, limt med silikon, bør gjøre susen til vi får tak i ny bryter.

Vi rakk en tur til på land, denne gangen bare de voksne. Og på vei tilbake kom vi over en plass som solgte lobster. Vi kjøpte to og kom i prat med en italiener som kunne fisk. Viser seg at han har vært ute og fisket etter cero makrell hele dagen, og kan anbefale denne til sashimi som vi håpet på!

Dagens middag tar form, forrett av cero makrell og lobster til hovedrett, mango, koriander, hvitløk og sitron til. Hva er bedre?

På morgenen tok vi en tur inn til land igjen, planen var å leie en bil og kjøre rundt på øya, men da prisen for 3 timer var den samme som for 24, hele 120 dollar for én bil, gikk vi heller en kortere tur. Vi fikk faktisk et glimt av flamingoer langt borte og Sverre fant et skilpaddeskall langs veien. Vi fikk også kjøpt en is på vei hjem. Faktisk var det valgdag også, så de fire pilsene Snorre kjøpte måtte pakkes i en brun papirpose, alkoholsalg fra 6 – 18 var forbudt.

Virgin Gorda

På rundt tre timer opplevde vi turens største/lengste squall:

To barrakudaer satt på kroken og vi fikk et nedslående gjensyn med Bitter End, Virgin Gorda. Her er alt borte. Vi sirklet litt rundt, prøvde oss på Malone Bay uten å finne noe bra ankring og besluttet å gå til Long Bay for natten.

Da vi kom inn blåste det kraftig men i det vi ankret opp så vi fire fem store fisk, antakelig tarpuner, i vannet. Vi hadde litt rester etter makrellen som ble brukt som åte og plutselig satt en stor svart fisk på kroken, dessverre slet den seg før den kom om bord.

Frøya og Marianne lagde herlig taco til middag.

På morgenen snorklet Tomm og jeg uten å finne de store fiskene fra dagen før, men en grønn og hvit koffertfisk og en barracuda fikk jeg på film og et par skater som lekte med ankerkjettingen. Tomm fikk endelig tatt en selfie med en skate.

Marina Cay – Beef Island – Tortolla

Vi dro en svipp tilbake til Marina Cay for å fylle diesel, bensin og vann før vi la oss på mooring i Trellis Bay, Beef Island. Et utrolig trist syn, båter ligger strødd på land. Vi gikk en tur og de fleste er merket med Remove, men når dette skjer er uvisst.

Siste middag med gjengen ble bestilt på en restaurant vi egentlig ikke hadde så store forventinger til, men du verden så bra det var! Trellis Bay Bar and Grill leverte! Det gjorde været også, en skikkelig squall rett før middagen sto på bordet, men hvem bryr seg når maten er så god? Rimelig var det også, andre middager tatt i betraktning. De har en seared tuna som er supergod! Biffen var også god og de brukte ny olje til pommes fritesen pga allergi, helt topp. Eneste de kan vurdere er å ha et litt høyere tempo så drikken kommer sammen med maten, men det er kanskje carib style.

Vi avsluttet dagen i båten med kanelboller som hadde hevet mens vi var på land.

Plustelig var det onsdag og på tide å si farvel til Marianne, Tomm, Tobias og Henrik. Ikke hver dag man kan kjøre dinghy til land og så gå bare 5 minutter til flyplassen! Men det kan man altså her.

Tusen takk for kjempehyggelig besøk! Utrolig hva man kan rekke over på så kort tid! Vi har grøsset og ledd, snorklet og spist, spist og spist litt mer. Må si at dette nok er de to mest kulinariske ukene siden vi dro hjemmefra!

Vi avsluttet dagen med å forflytte oss til Road Town der vi ankret opp rett ved siden av Norwegian Bliss.