Begynner vi å få nok paradis?

Vi har sakte men sikkert kjent en snikende følelse av at turen er over, selv om vi vet at det ikke er sant. Vi har 3 mnd igjen! Så hvorfor føler vi det sånn? Tror det er fordi vi har gått vestover i flere mnd og nå er på vei østover/hjemover igjen. Vi nærmer oss bunkring og prepping av båt for ny atlanterhavsseilas. Det er litt skummelt og veldig spennende. Vi har bestemt oss for å gjøre dette som en familie, uten mannskap. Ta dagene litt som de kommer, kjøre safe med mindre seil og ikke jobbe mot, men med klokka. Ingen regatta denne gangen med andre ord.

Vi begynner også å bli litt lei varmen, uansett hvor du er er det 25-30 grader. Uansett hva du vil gjøre blir du svett. Uansett når du vil sove venter du på litt trekk fra de små vinduene. Uansett hvor vi skal må vi kjøre inn med dinghy og planlegge rundt dette. Men det er jo et skikkelig I-lands problem! Synes ikke synd på oss altså! Kommer sikkert til å savne det midt utpå når ulltøy og lue må finnes frem igjen 🙂

Siste natt på BVI

Siste kvelden i Road Town, BVI tilbrakte vi med våre venner på Gepetho, kjempetrivelig å se de igjen! Vi utvekslet erfaringer og snakket naturlig nok ganske mye om den forestående overfarten. De reiser etter planen fra Puerto Rico, vi fra St. Martin, så mulig møtes vi igjen på Azorene 🙂

Fangst på overfarten til St. Martin!

Morgenen etter startet vi overfarten til St. Martin. Det var meldt lite vind, så med lavt turtall dro vi allerede på formiddagen. Det tok ikke lang tid før vi fikk en skikkelig rugg på kroken! Den sloss og hoppet og svømte 90 grader på retningen vår. Utrolig spennende, kjente at det var noe annet enn vi tidligere hadde fisket, gleden var derfor stor da det viste seg at den var grønn, gul og blå! Det var en gullmakrell på 6,5 kilo! Jubelen sto i taket! Det tok tid å få den inn og da den først var inne og vi trodde den var død våknet den til liv, den sprellet og forsøkte å komme tilbake til havet, men med flere kutt i hodet og strupen ville den ikke overlevd uansett, så vi brukte beina og fikk den under bordet i cockpit, da lemmen var nede. Det var blod overalt! Vi spøkte med at vi spilte fiskeball og ikke fotball, men det var med litt bismak hele greia. Den ville jo bli spist uansett, så da ville vi gjøre det.

I kampens hete ble Sverre sendt ned for å ta opp lemmen som har vært delvis frakoblet over lengre tid pga en feil et eller annet sted. Han satte i gang motoren og alt var greit helt til Snorre så at fiskestanga lå i klem på nederste trinnet! Eder og galle! Tok nesten knekken på fiskelykken! Motoren er nå en gang sånn at den må helt opp for å få strøm nok til å kjøre ned igjen, har spurt Bavaria om mekanikken bak dette, venter fremdeles på svar.

Etter å ha filetert fisken (i skrivende stund har vi spist oss veldig mette tre ganger og har halvparten igjen!) og kastet restene på havet var det derfor ny tankevirksomhet vi tok med oss inn i nattseilasen over til St. Martin. Hvordan få ut stangen uten å få kjørt lemmen opp først? Det var helt mørkt på overfarten, månen, eller en flis av den sto ikke opp før 05.00. Da var det 30 minutter igjen av seilasen, eller for å være helt ærlig gikk vi mest for motor da det var så lite vind og det lille som kom kom midt i mot. Da morgenen kom hadde vi funnet en løsning, vi skrudde av armene på hydraulikken og vippet lemmen ut nok til å få fiskestangen ut. Bare et lite merke i teaken kan vitne om det som hadde skjedd, og så var snella knust, men den er litt rimeligere å erstatte. Drill ble brukt til å overføre noen hundre meter fiskesnøre fra en snelle til en annen.

Ellers har vi levert radarbraketten som knakk under overfarten sist til sveisiing, fikk beskjed om at den er klar i dag. Noe annet som er på vei er code seilet, det var skikkelig vanskelig å finne noen som ville ta det i mot for oss, men til slutt fant jeg en mann som sa vi kunne bruke hans hjemmeadresse, UPS krever nemlig adresse og vil ikke ta i mot selv, så uten havneplass var vi nødt til å finne en annen løsning. Regner med vi har det før helgen.Nå har vi derimot også havneplass på boks, så her går det unna! Greit å kunne klatre i masten med båten mest mulig i ro! Kanskje vi også får strøm denne gangen så vi kan reparere litt med symaskinen? Også har vi laget fish and chips av gullmakrellen vår! Det var utrolig godt! Skal kjøpe med litt mer panering til kryssingen, skal se det blir et fint avbrekk i de andre middagene vi har planlagt. Vi spiste også en bedre middag med is på samme restaurant vi hadde siste middagen vår på i 2013

Fisn & Chips Elvira style

Vi har tatt buss til den nederlandske siden for å sjekke ut Carrefour kontra SuperU på den franske, ender med Carrefour og skal bunkre i to omganger, tørrvarer, drikke og hermetikk nå før påske og alt av ferskvarer så tett på avreise som mulig.

Ekstra dieselkanner er kjøpt inn, 10 stk, 200 liter ekstra, totalt 500 liter, da har vi muligheten til å stikke av fra evt dårlig vær. Har også kjøpt 2 kule sluker til, er så fornøyd med den vi fikk gullmakrellen på, så her skal fiskes!

En dag fikk vi invitasjon til maritimt loppemarked, så kl 08 om morgenen var vi på plass og fikk kjøpt to fine dykkerlykter og et artig spill for to, Mankala, veldig enkelt og ganske genialt. Det kan vi spille på overfarten uten at det blåser noe på sjøen.

Etter det var planen å fylle vann da vi var tomme, opp med dinghyen og ut med fendere, men da vi prøvde å gå inn til kai var det altfor grunt, selv om det skulle gå greit i følge kartet. Ut med ankeret, inn med fendere, ned med dinghy. Snorre kjørte over med noen kanner og skulle bare kjøpe 60 liter, men de solgte ikke vann med mindre man fylte diesel. Opp med dinghy, ut med fendere opp med anker, inn til havnen lenger nord. Der fikk vi fylle alt vi trengte og fikk sjekket ut samtidig.

Vi stevnet ut med Anguilla som neste mål. Tullevind på alt fra 2-14 m/s rett fra siden, da vi la oss litt vel over slakket vi på bommen og tok det litt roligere over.

Avslapping og opplading på Anguilla

Anguilla er nydelig, kritthvite strender og turkist hav. Vi la oss i Road Bay og har ligget her siden. Det viser seg at det koster 450,- nok pr DAG å ligge noe annet sted på anker! Dvs om du ligger en natt på svai koster den 900,- nok! Bra de vil verne naturreservatet, og vi betaler gjerne for å dra inn der, men det var i overkant stivt.

Vi leide bil her på Anguilla, da måtte man kjøpe eget førerkort for 15 USD og kjøre på venstre side av veien. Anguilla er ikke stort, så vi kjørte rundt hele øya, før vi fant en nydelig strand vi var på i flere timer. Snorklet og koste oss og tok livet med ro. Det er ikke ofte vi gjør det, er på stranda altså, vi er nok av det mer eventyrlystne og urolige slaget og reiser hit og dit på jakt etter moro. På vei tilbake til bukta f.eks, en haug menn sto langs veien og heiet og vi så noen motorsykler som ruset langs veien. Da stoppet vi i veikanten og fikk oss et skikkelig roadshow. Gutta kjørte sykkel på ett hjul og ett bein, eller på bakhjulet uten å holde seg i styret! Galemattias, uten hjelm eller annen beskyttelse og med slippers på beina, men du verden for en kontroll! Det hadde tatt seg ut å gjøre det i hovedgata hjemme!

Dag to kjørte vi nord på øya og gikk fottur på størknet lava ut til Captains Bay. Deilig å få hele stranden for seg selv, hoppe i bølgene og leke med en fisk som svømte mellom oss og trodde vi var koraller eller noe.

Nå blir det et par dager til her med lave skuldre og hvilepuls før vi drar tilbake til St. Martin.

Planleggingen har begynt

Jeg skriver handlelister og sjekklister og prøver å huske om det var noe spesielt vi tenkte på sist. Vi gjør små arbeidoppgaver etterhvert som lysten tar oss. Greit med en liste så kan man bare se om det er noe som frister å gjøre mellom en kaffekopp og et bad 🙂 Det må jo gjøres uansett, så greit at ikke alt hoper seg opp til siste dagene! I mellom slagene bader vi og leker litt med barna. De er mest opptatt av wifi om dagen da de vet det snart blir lenge til neste gang. Samtidig kan de nesten ikke vente til vi får besøk av Tone, Petter, Henrik og Hannah hjemmefra om en liten uke! Lenge siden de har hatt andre barn å leke med, så det blir superkjekt!